A megszentelt élet prófétai küldetése

Múlt héten ünnepelték Rómában a megszentelt életet élők jubileumát, amelyen a több ezer szerzetes között ott voltak szép számmal a magyar szerzetesek is. A találkozó csúcspontja a XIV. Leó pápával közösen ünnepelt szentmise volt. Az alábbiakban Zsódi Viktor SchP, a piarista rend magyar tartományának provinciálisa, a Férfi Szerzeteselöljárók Konferenciája (FSZK) elnöke írását adjuk közre.

Drupal alapú webhely
Image

„Kérjetek és adnak nektek, keressetek és találtok, zörgessetek és ajtót nyitnak nektek” (Lk 11,9). XIV. Leó pápa ezekkel az evangéliumi igékkel köszöntötte a világ minden tájáról Rómába érkezett tizenhatezer megszentelt életet élő zarándokot. A Szent Péter téren, a megszentelt élet ezernyi formájának és színének tengerében ezek a szavak nem csupán imára való buzdításként hangoztak el, hanem a hivatásunk mélyebb megértésére hívtak mindannyiunkat.

A Szentatya homíliájában kibontotta, hogy ez a három ige – kérni, keresni, zörgetni – az evangéliumi tanácsok élő ikonja. A „kérés” a szegénységben való ráhagyatkozást jelenti, a „keresés” az engedelmesség útját, a „zörgetés” pedig a tiszta szívvel végzett szolgálatot. Ez a gondolat adta meg zarándoklatunk alaphangját: a hivatásunk nem teljesítmény, hanem a kegyelemre adott, nap mint nap megújított válasz.

A szerzetesi élet így nem menekülés a világból, hanem egy sajátos jelenlét a világban, és a római találkozó megmutatta ennek a jelenlétnek a prófétai és missziós arcát. Nem egy befelé forduló, önmagát ünneplő eseményen vettünk részt, hanem egy olyan találkozón, amely folyamatosan a világ sebei és reményei felé fordította a tekintetünket.

A küldetés konkrét formát öltött a „Párbeszéd a várossal” eseményen, amikor Róma három terén a megszentelt élet képviselői a város lakóival találkoztak: az egyetemes testvériségről, a peremre szorultak meghallgatásáról és a teremtett világért való felelősségről folyt a párbeszéd. Ez egy sokatmondó gesztus, hiszen a megszentelt élet helye a világ terein van, ott, ahol az emberiség nagy kérdései felmerülnek.

XIV. Leó pápa a velünk való találkozáskor szintén ezt a küldetést erősítette meg. Arra buzdította a szerzeteseket, hogy legyünk „hídépítők és a találkozás kultúrájának terjesztői”. Egy olyan korban, amelyet a megosztottság és a polarizáció jellemez, a megszentelt élet közösségei a kiengesztelődés és az egység jelei lehetnek. Ahogy a pápa fogalmazott, a mi feladatunk, hogy „felébresszük a világot”, ami nem hangos kiáltást, hanem a Krisztusban gyökerező élet hiteles tanúságtételét jelenti.

A Szent Péter-bazilikában megtartott esti virrasztás tanúságtételei is ezt a prófétai élt erősítették. Hallottunk a háború borzalmairól, az egyház sebeiről, a fiatalok kilátástalanságáról. Ezek a hangok nem engedték, hogy a jubileum egy idealizált, steril ünneppé váljon. Ehelyett szembesítettek minket azzal a valósággal, ahová küldettünk, hogy a reményt és a békét vigyük.

A sokféleség érdekes képét adta Simona Brambilla nővér, a Megszentelt Élet Intézményeinek és Apostoli Élet Társaságainak Dikasztériuma prefektusa, amikor a bibliai jóbel, a kosszarv képét használta. „Sok különböző jóbel, vagyis hangszer vagyunk, mindegyik a maga egyedi hangjával, mégis arra vagyunk hivatottak, hogy együtt játsszuk el a remény szimfóniáját” – mondta, hangsúlyozva, hogy ehhez elengedhetetlen az előzetes, kölcsönös meghallgatás. Ezt a gondolatot vitte tovább Giacomo Costa SJ atya is, aki a közös útról mint az „én”-től a „mi” felé való elmozdulásról beszélt, arra hívva, hogy lépjünk túl a „missziós individualizmuson”.

A zarándoklat a Falakon kívüli Szent Pál-bazilikában ért véget egy egyedi szertartással. A Hiszekegy imádkozása közben minden földrész képviselője egy-egy szimbólumot hozott – afrikai vörös földet, európai evangéliumoskönyvet, ázsiai tömjént –, láthatóvá téve a hitünk egyetemességét. A jubileum záróüzenete pedig összefoglalta a római napok történéseit: Innen indulunk, hogy életünkkel hirdessük a békét, hogy együtt építsük azt mindazokkal, akik egy teljesen emberi életre vágynak.”

A megszentelt élet ma nem privilégium, hanem felelősség. Felelősség azért, hogy a párbeszéd, a megbocsátás és a gondoskodás kultúráját építsük egy olyan világban, amely egyre inkább a háború, a szembenállás és az önzés logikája szerint működik. A jubileumi zarándoklat nyomán az a feladatunk, hogy ezt a prófétai küldetést a saját környezetünkben is megéljük, hogy közösségeink a találkozás és a kiengesztelődés helyei legyenek. Ne féljünk kilépni a világ tereire, és párbeszédet kezdeményezni azokkal is, akik távol állnak tőlünk. XIV. Leó pápa útravalóul a VI. Pál teremben nem egy lezárt programot adott, hanem nyitott horizontot: „Fürkésszétek életetek és a mostani időszak távlatait virrasztó éberséggel!”. Ez a mondat nem parancs, hanem bátorítás. Arra hív, hogy mi magunk fejezzük be a jubileumi zarándoklatot a szívünkben és a tetteinkben, és legyünk a remény figyelő őrszemei saját környezetünkben.